Skip to main content

#Durf te vragen

FAQ

Algemene vragen

Waarom is SPOT zo goedkoop?

We hebben alles wat je standaard in een pakket krijgt, maar eigenlijk niet gebruikt, verwijderd uit onze dienstverlening. Waarom zouden we je verplicht laten betalen voor iets waar je niet om vraagt of helemaal niet gebruikt? Wij geloven dat je tegenwoordig alleen internet nodig hebt, niet meer en niet minder. Daardoor kunnen we al onze processen heel simpel houden. In plaats van verschillende pakketten en opties die beheerd kunnen worden bieden wij slechts 1 dienst aan: spotgoedkoop internet met een hele hoge snelheid van 1000Mbit/s.

Waarom levert SPOT geen router?

We leveren geen router omdat we zien dat steeds meer consumenten al een eigen oplossing hebben geregeld. Waarom zouden wij dan onnodig een extra router plaatsen en jou ervoor laten betalen? Een andere reden hiervan is dat de providers routers leveren die eigenlijk nooit voldoen aan jouw wensen. Wij laten daarom de keus aan jou. Zo bepaal jij zelf de kwaliteit van jouw netwerk. Daarnaast bespaar je ook nog op de energiekosten omdat je niet nog een extra apparaat hoeft aan te sluiten.

Kan ik mijn e-mail adres behouden?

Dit hangt een beetje af van het e-mailadres wat je graag wil behouden. Provider gebonden mail adressen zoals @kpnmail.nl of @ziggo.nl vervallen na 6 maanden. Algemene mailadressen zoals @outlook of @gmail kunnen zonder problemen behouden blijven. Deze mailadressen werken onafhankelijk van de provider.

Kan ik ook een @spot-internet.nl mailadres krijgen?

Nee, dit is niet mogelijk. Dit doen we bewust niet omdat je hoogstwaarschijnlijk al een gratis e-mailadres hebt. De bekendste zijn Gmail, Outlook en Apple Mail. Waarom zouden we je dan (via een hoger maandbedrag) laten betalen voor iets wat anders gratis is. Andere providers delen eigen mailadressen uit omdat ze weten dat het dan voor jou moeilijker is om de overstap te maken. Wij adviseren iedereen daarom een niet provider gebonden mailadres te nemen.

Wat is de contractduur?

Afhankelijk van de actie die je kiest krijg je een contract voor 1 of 2 jaar. Wij zijn er echter van overtuigd dat je nog veel langer klant gaat zijn! Na de initiële periode wordt het contract zonder tussentijdse opzegging steeds met 1 maand verlengd.

Tot wanneer kan ik mijn bestelling annuleren?

Nadat je de bevestigingsmail van ons hebt ontvangen, heb je 14 kalenderdagen bedenktijd. Dit is wettelijk bepaald. Binnen deze periode kun je zonder kosten afzien van de bestelling en deze alsnog annuleren. Let wel op dat niet in alle gevallen binnen 14 dagen een werkende glasvezelverbinding is gerealiseerd. Dit heeft te maken met de locatie waar je woont.

Technische vragen

Krijg ik een vast IP adres bij SPOT?

Jazeker. Altijd hetzelfde IP adres. Punt.

Bieden jullie ook snelheden hoger dan 1000Mbit/s?

Nee, we bieden alleen 1000Mbit/s aan. Daar hebben we goed over nagedaacht. Met 1000Mbit/s haal je een snelheid in huis die meer dan voldoende is voor alles wat je maar wil doen met internet.
Netflix tegelijk streamen op 150 TV’s? Geen probleem! Een aantal providers bieden wel hogere internetsnelheden aan, maar vooral vanuit een marketing oogpunt. Er is bijna geen consumenten apparatuur te verkrijgen die een snelheid hoger dan 1000Mbit/s ondersteunt. Nogmaals, wij willen je niet laten betalen voor iets wat je niet gaat of kan gebruiken!

Zitten er beperkingen op het internet?

Nee, je kunt ongestoord en ongelimiteerd gebruik maken van de dienst. We hanteren uiteraard een fair use policy en een gedragscode die je terugvindt in onze algemene voorwaarden.

Is het internet veilig?

Wij nemen alle voorzorgsmaatregelen om de internetverbinding veilig te houden. Waar we geen invloed op hebben zijn je eigen apparaten. Zorg ervoor dat je daarom minimaal een virusscanner hebt.

Is de wifi bij jullie wel goed?

Een van de grootste frustraties bij internet gebruikers is wanneer de wifi niet overal in huis goed is. Vaak zijn de standaard meegeleverde wifispots niet toereikend. Het grote voordeel van SPOT internet is dat jij zelf kan bepalen hoe jij jouw wifispots inricht en daardoor heb je direct invloed op de kwaliteit. Heerlijk toch? Doordat wij geen standaard provider router leveren kun jij zelf elk type router aansluiten op onze internet verbinding. Wij garanderen dat je 1000Mbit/s krijgt, jij zorgt voor de wifi kwaliteit in huis!

Bieden jullie ook IPv6 aan?

Op dit moment nog niet omdat we zien dat consumenten electronica daar niet of amper gebruik van maakt. Uiteraard houden wij de ontwikkelingen in de gaten en zullen we tijdig IPv6 gaan aanbieden op het moment dat het relevant wordt.

Wat zijn de vrije routerkeuze instellingen?

Let erop dat wij geen enkele support kunnen leveren op de vrije routerkeuze. Wij kunnen niet bepalen of je eigen apparatuur geschikt is bijvoorbeeld. Daar dien je zelf goed onderzoek naar te doen. Wees jezelf er van bewust dat lang niet alle fabrikanten de software opties bieden die je nodig hebt om de apparatuur in te stellen voor vrije modemkeuze. Tevens dien je een keus te maken tussen een modem met SFP of dat je er een mediaconverter tussen gaat zetten.

We verwijzen je graag naar de leverancier van de apparatuur voor verdere ondersteuning en vragen. Daar kunnen wij je helaas niet bij helpen.

Koppelen op glasvezel

Demarcatie: LC/APC connector

Gebruik GEEN LC/PC connector, dit zorgt direct voor schade aan de glasvezel waar de netwerkeigenaar kosten voor zal rekenen.

Koppelvlak: 1000BASE-BX-U

Golflengte: 1310 Nm TX / 1490 Nm RX

 

Dienst: Internet

Tagged Vlan: 1013 IP configuratie: DHCP

Installatie vragen

Hoe lang duurt het voordat ik diensten heb?

Dit is zeer afhankelijk van de status van je adres. In het algemeen zijn er 3 statussen te onderscheiden. Deze status zie je ook tijdens je bestelling, dan zie je ook direct wat de verwachtte levertijd gaat zijn. Bij de eerste twee kun jij direct een afspraak inplannen.

  • Glasvezel in de woning - ± 10 werkdagen
  • Glasvezel in de stoep voor de woning - ± 42 werkdagen
  • Glasvezel moet nog aangelegd worden - afhankelijk van het adres kan dit binnen 42 dagen, maar soms kan het ook langer duren
Komen jullie de dienst ook installeren?

Dit zou kunnen maar doen we niet omdat het zo eenvoudig is. Je hoeft alleen de kabel van het glasvezelaansluitpunt te verbinden met je router met een UTP kabel. Dat is alles. Beetje zonde als we daarvoor langskomen en dit factureren, toch?

Kijk op de pagina aansluiten hoe je dit kan doen.

Administratieve vragen

Is het mogelijk om handmatig het abonnementsgeld over te maken?

Nee, dit is helaas niet mogelijk. Omdat wij onze processen zo simpel mogelijk willen houden is het alleen mogelijk om via automatisch incasso te betalen. Mede hierdoor kunnen wij de prijs van je internetverbinding extra laag houden.

Kan ik facturen ook inzien op de Mijn SPOT internet omgeving?

Facturen worden altijd per mail verstuurd. Het beheren van een aparte omgeving kost simpelweg tijd en geld. Wij sturen jou de factuur per mail op en besparen daarmee op de kosten. Ook hierdoor kunnen we de maandelijkse kosten laag houden!

Ik wil graag mijn rekeningnummer aanpassen

Dat is geen enkel probleem. Stuur ons een mail met je gegevens, het oude rekeningnummer en het nieuwe rekeningnummer. Dan passen wij dat voor je aan.

Staat jouw vraag er niet bij? Stuur ons een bericht!

Ongeldige input

Ongeldige input

Ongeldige input

Ongeldige input